ב-1 ביולי 1948 החלו מטוסי האגף לתובלה אווירית להטיס את מטוסי המסרשמיט שנרכשו בעיסקה השנייה עם הצ'כים. באותו היום קיבל מטה האגף לתובלה אווירית, בפיקודו של מוניה מרדר, את האחריות המלאה להמשך מבצע "בלק". מטה האגף מוקם ברחוב שמריהו לוין 2 בתל־אביב, בדירה בת שני חדרים. "שולחן וכמה כסאות אשר נלקחו בהשאלה משכן" היוו בתחילה את כל ריהוטו של מטה האגף. מאותו היום הונהגה בו אף תורנות לילה.

היעדים העיקריים של המטה היו: להגדיל עד כמה שאפשר את מספר הגיחות במבצע "בלק"; לקבל את האחריות לכל התובלה האווירית המגיעה לארץ והיוצאת ממנה; וכן את כל התובלה האווירית הכבדה בתוך חיל־האוויר. אולם, מפאת המחסור בכוח אדם והדחיפות והקדימות של מבצע "בלק" קיבל על עצמו האגף אך ורק את האחריות לקבלת "שני בלקים ללילה." גם מפאת הצורך "ברזורבה של זמן לפריקה ומילוי דלק," מצד אחד, והכורח להוציא את המטוסים חזרה לצ'כיה עוד באותו הלילה, מצד שני, ביקש מטה האגף מבריגר לכלול בהודעותיו המוקדמות את משקל המטען העתיד להגיע, ושמטוסי ה"בלק" "יגיעו בשעות המוקדמות של הלילה." אולם, למרות ההתכוננות של מטה האגף להכין את כל הנחוץ לפעולה על־פי היעדים – הוצא אחד ממטוסי הקומנדו (כמתואר להלן) מכלל הסד"כ של האגף כעבור ימים ספורים בלבד, והדבר השפיע, כמובן, על קצב ההטסה.

לקריאת הפרק המלא לחצו כאן

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן