
"ברובד המערכתי והטקטי – קיימת הבחנה ברורה יותר בין הכרעה לניצחון. המושג הכרעה צבאית, משמעותו היווצרות מצב בו האויב אינו מסוגל או אינו רוצה למנוע את השגת המטרה של המהלך המדיני, המלחמתי, המערכתי או הקרבי.
את הכרעת האויב ניתן להשיג תוך שימת דגש לשלילת יכולותיו - גישת שחיקה, וניתן לעשות זאת תוך מתן דגש לשלילת רצונו - גישת תמרון. בשתי הגישות ההכרעה תושג בנקודה שבה יתחוור לו כי מוטב לו להפסיק להילחם, משום שהמשך הלחימה יפגע בו יותר מאשר הפסקתה".
מתוך מאמרו של תא"ל (מיל') יובל בזק על הכרעה, ניצחון, תמרון ושחיקה.
לקריאת המאמר המלא לחצו כאן


"אחד הכללים שמדבר עליהם סון טסו הוא על לתקן בגלוי את הדרכים הגלויות לעין, אבל ללמוד להתגנב בהסתר בדרכי הקיצור והמסתור. על החלק הראשון של תיקון הגלוי אנחנו וצוות הלמידה של חיל הלוגיסטיקה במלחמה רוצים להביא לידי ביטוי את הניסיון שלנו עבור כולם. את החלק השני של דרכי קיצור והשתנות מהירים אנחנו משאירים לכוחות בשטח – הם יודעים לעשות אותו מעולה".
סא"ל שי ונטורה, רמ"ד תורה ותפיסות בחיל הלוגיסטיקה, בריאיון ל"קול המערכות" על הפעילות של החיל ועל הלמידה המבצעית במלחמה.
לשמיעת הפודקסט לחצו כאן


"היכולת של צה"ל לנצח בעימותים הבאים תדרוש הצבת כוח מאומן ומיומן בקצה חוד החנית. יש צורך דחוף להציב שם את המפקדים הזוטרים המיומנים ביותר, ואף המאומנים ביותר, שצה"ל יכול להעמיד. כדי ליישם זאת יש להעניק לשכבת המש"קים הכשרה ראויה ולאפשר להם להתפתח מקצועית בקבועי זמן שאינם מוגבלים לימי שירות החובה".
מתוך מאמרו של רס"ן (מיל') דוד מורגנשטרן שטוען שהגיע זמנם של הנגדים הלוחמים.
לקריאת המאמר המלא לחצו כאן
צילום: דו"ץ


"בכל המלחמות והמבצעים שהשתתפתי, מעולם לא ראיתי למידה מבצעית שיטתית כמו שנעשית עכשיו בכל הרמות - מרמת הפלוגה ועד לרמת החטיבה. הלמידה קורית בכל יום וגם אם יש קושי פיזי לאנשים להגיע היא מתבצעת בדרכים שונות, והלקחים עוברים הלאה".
סא"ל אושיק אזולאי, קצין הלמידה של חטיבת הנח"ל, בריאיון ל"קול המערכות" על מה מאפיין את החטיבה בלחימה הנוכחית ועל הלמידה המבצעית של החטיבה במלחמה.
לשמיעת הפודקסט לחצו כאן


"מפקד המעוניין להעביר את כוחותיו למצב מלחמה חייב לא רק לומר כי זו מלחמה, אלא גם להסביר ברחל בתך הקטנה מה פירוש הדבר ומהן המשמעויות המעשיות של מצב מלחמה לעומת המצב שקדם לו. הסבר כזה יאפשר, אם לא למנוע את הלם המעבר, לפחות לצמצם אותו.
סביר להניח שרבים מלקחי מלחמת לבנון השלישית – אם וכאשר תפרוץ – יהיו דומים מאוד ללקחי מלחמת לבנון השנייה והראשונה".
מאמרו של ד"ר יגיל הנקין שמנסה לענות על השאלה: מדוע לא מצליח צה"ל ליישם כראוי את לקחי מלחמותיו?
לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

