למידה וחניכה

רא"ל אביב כוכבי, הרמטכ"ל ה־22 של צה"ל15.01.2023

רמת דרישות גבוהה מחייבת תהליכי למידה וחניכה לחיילים ולמפקדים כאחד. לימוד כזה חייב להתבצע באמצעות תרגול הדרגתי כדי לאפשר הטמעה מיטבית, וחניכה התורמת לשפור התהליך. מינון נכון של ליווי צמוד מצד אחד ומתן חופש פעולה להתנסות מצד אחר, הוא המפתח ללימוד מקצוע ותפקיד. למידה הדרגתית וחניכה מגדילות את הסיכוי לספק לחיילים ולמפקדים חוויית הצלחה, שהיא כוח מדרבן ומניע משמעותי בפני עצמו.

המרכיב המשלים את הלמידה היא החניכה. החניכה האישית והקבוצתית מעצימות את הפרט והקבוצה, ולא פחות חשוב מכך – מאפשרות למפקד המחלקה, הטייסת או הרמ"ח להביא לידי ביטוי את רמתו המקצועית. הדבר חשוב עבורו הן בהיבט האישי, והן לשם חיזוק האמון בינו ובין הקבוצה. מפקד אשר מקדיש זמן רב ללימוד, תרגול וחניכת אנשיו, יגלה שעקומת השיפור שלהם גדלה, שמתפתחת ביניהם שפה משותפת וטובה, ושהם רואים בשיעוריו ובזמן החניכה שלו ביטוי להשתתפות שלו במשימות הקבוצה או היחידה. זוהי דרך נוספת של המפקד לגרום לאנשיו לחוש שהוא איתם, שהוא מעורב ומחובר. תרגול ואימון, בכל זמן אפשרי ובכל מקום (גם אם התנאים אינם אידיאליים) הם המפתח להטמעת המקצועיות ותחושת המסוגלות.

כלים מרכזיים בבניית הצוות, יהיה זה צוות של חיילים או של מפקדים, הם תחקירים, סיכומים ושיחות מפקד. שיחות יזומות או מזדמנות, סיכומים לפעילות (מבצע, שבוע או תקופה), ניתוח אירועים מקצועיים או נורמטיביים ועוד. שיחות וסיכומים מגדילים את מרחב ההקשבה, הלמידה ופיתוח השפה המשותפת עד להפנמת היסודות המקצועיים, החברתיים והערכיים.

בתוך כך, חשוב לזכור ששגיאה היא דבר טבעי ודבר בעל ערך בפני עצמו. במקצועות מעשיים אי אפשר ללמוד באופן רציני בלי להתנסות, ובאופן בלתי נמנע כל התנסות מזמנת שגיאות. היתרון שגלום בשגיאות נובע מנפש האדם: אדם רוצה להצליח, רוצה לשמור על כבודו ורוצה להשתפר, ולכן לרוב השגיאות זכורות, נצרבות ומחוללות שיפור. מפקדים המסמנים שגיאות בתהליכי הכשרה ואימונים, בשגרה ובפעילות מבצעית, ומשתמשים בהן למנוף לשיפור ולמידה – הופכים את השגיאה לדבר חיובי המקדם למידה: שגיאה היא סיבה לעצירה, לתחקור, לניתוח, להעמקה ולהפקת לקחים. לא פעם כוחה של שגיאה בלמידה גדול הרבה יותר מהתנסות על דרך החיוב, והיא מטביעה ומטמיעה את הלקחים באופן יעיל וחזק יותר.

תנאי הכרחי לגישה מסוג זה הוא התייחסות מאפשרת לשגיאות, קבלת טעויות בהבנה, וטיפוח גישה המעודדת חשיפת טעויות וביקורת עצמית. ביקורתי יותר, לומד יותר ומשתפר יותר – זו צריכה להיות רוח היחידה. זו רוח שמייצרת תחושת מסוגלות, ביטחון עצמי ומשמעות.

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן: https://bit.ly/3ledAzz