סימולטורים בזווית שלא הכרנו

רס"ן דפנה ליבוביץ' , קצינת חינוך, רמ"ד חינוך וגדנ"ע אוויר 08.11.2020

כשירות אפקטיבית היא תרגול מתמשך ואינה חד־פעמית. כך גם כשירותו הערכית של הלוחם אינה נפסקת בסיום טירונות, אימון מתקדם או אימון בתע"מ - היא חלק מהשיח והלו"ז היום־יומי בתוך המחלקה ועם המפקד


רס"ן דפנה ליבוביץ', קצינת חינוך, רמ"ד חינוך וגדנ"ע אוויר

משקפי מציאות מדומה ) VR – Virtual Reality ( כבר מזמן אינם שמורים רק ליחידות טכנולוגיות ומגיעים לגזרות הבט"ש. באוגדה 91 יתחילו בקרוב לאמן במוצבים את לוחמי הגזרה באמצעות משקפי מציאות מדומה שיתנו ללוחמים את התחושה הקרובה ביותר למציאות לקראת האתגרים והמשימות שלפניהם בביטחון השוטף בתעסוקה המבצעית. במאמר זה נדון בהתפתחות האימון הערכי ללוחם ונציג את השיטה המאחדת כלל המקצועות בסימולטור אחד - מציאות מדומה.

אתגר בתוך אתגר

בהיערכות לתעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון, במרחב אילת, בגבול עזה, בגבול לבנון ובמקומותרבים נוספים שבהם חיילי צה"ל מבצעים את משימת ההגנה, נערכים יום־יום תדרוכים ואימונים מקצועיים בהכנת הלוחמים להיכרות עם הגזרה החדשה טרם הגעה לשטח. על הלוחם להכיר את הגזרה הגיאוגרפית, ההיסטוריה שלה, האיומים הקיימים בגזרה, סד"פ ונהלי הגזרה. אתגרי המפקד אשר מוביל את הלוחמים בכשירותם ובמשימה הם הדרכת הכנה ערכית ומנטלית באופן מיטבי על ידי יצירת הדמיה, 360 מעלות, כמה שיותר קרובה למציאות עבור הלוחמים. זאת באמצעות שימוש ביצירת לחץ, אווירה, תחושה משמעותית להבנתו של הלוחם בקצה מה יידרש ממנו ממש בעוד כמה ימים.

המפקדים, יחד עם קציני החינוך, כותבים את ההכנות הערכיות ומשתמשים בכלי הדרכה כמו סרטים או תיאטרון סימולציות המדמה ללוחמים את המציאות, כאשר לאחר מכן מתקיים דיון לבחינת ההתנהגויות הרצויות על־פי מערך שיעור. למשל, ההכנה הערכית שעשו אוגדת עזה או אוגמ"ר 80 .  כאשר חייל נשלח למשימה הצבא, הוא יודע שלא תמיד דרכי הפעולה מוגדרות בשחור או לבן, אך צה"ל עושה את המיטב במטרה להציב לו גבולות גזרה ברורים וקווים מנחים לקבלת החלטות שמושתתים על תפיסות ערכיות.

הכנה ערכית חינוכית מתבצעת לצד הכנה מקצועית ומנטלית, וכוללת בתוכה את האתגרים הרכים יותר של המשימה, ובהם: אתגרי פיקוד; התמודדות עם השגרה השוחקת; מפגש עם אוכלוסייה בשטח ועוד.

בתהליך המעבר לתעסוקה מבצעית יש ממדים רגשיים וערכיים, ולצידם אלמנטים קוגניטיביים שלא ניתן לתת להם מענה באמצעות הכנה מקצועית בלבד. לכן, יש חשיבות לביצוע תהליך מוסדר - הכנה ערכית חינוכית שתיתן מענה לאיכות ביצוע המשימה, עם דילמות וסיטואציות אמיתיות שעשויות להתרחש.

עד היום מתבצעות אלפי הכנות ערכיות באופן מיטבי, לרוב על־ידי המפקדים וכלי העזר ההדרכתיים שברשותם.

הכשירות הערכית לא עוסקת רק בהטענת הידע אלא גם בתרגול, שמאפשר למפקד לקבל נתונים נוספים על כשירות חייליו גם בהיבט הערכי. בשל הטכנולוגיה והרצון בדיוק האפקטיביות של ההכנה הערכית, התפתחו בשנים האחרונות סימולטורים טכנולוגים שמאמנים את הלוחם בקצה.

קדימה, שימו את משקפי ה־ VR

כמה שבועות לפני שהלוחמים נכנסים לתעסוקה מבצעית בכל אחת מהגזרות, הם עוברים אימון הכנה שכולל היכרות עם הגזרה, הגדרת המשימה, הכנה ערכית והכנה מנטלית להתמודדות עם האתגרים הצפויים בפניהם. ההכנות מתבצעות בסימולטורים נייחים, שבהם מוקרנת ללוחמים הדמיה דו־ממדית. ההכנה כיום מתבצעת בשלב ההכנה לתעסוקה המבצעית בלבד, טרם עליית הגדוד לגזרה. הבשורה כאן היא שנוסף על ההכנה המקדימה, הלוחמים (במקרה הזה בגזרת 91) יבצעו אימון נוסף לשמירות כשירות ומתח מבצעי תוך כדי התעסוקה לאחר כחודש מכניסתם, באמצעות סימולטור נייד המכשיר באמצעות משקפי מציאות מדומה.

תהליך הכנה לקראת תרגול המשימה בציר הכשירות, הדרג והזמן

תהליך הכנה לקראת תרגול המשימה בציר הכשירות, הדרג והזמן

מה בין מאמן ירי וסימולטור ערכי?

יש לעשות הפרדה בין הסימולטורים המקצועיים שמאמנים את החייל על יכולות הירי של הלוחם, ובין הסימולטור המאמן את הלוחם על השריר הרך ביותר בגופו - השריר הערכי שמשפיע על התנהגותו במצבי הקצה. אוגדה 91 יזמה כלי חדשני הנקרא "רוח צפונית", שמטרתו לתרגל ולאמן את הלוחם על כלל ההיבטים: מבצעי - המשימה והאויב; מנטלי - ההתמודדות עם השגרה, השחיקה וערכים התנהגותיים לנוכח האתגרים. 116 הכוונה היא ליצור פלטפורמות אימונים סימולטיביות וחדשניות, המונגשות ומותאמות למוצבים ולגזרות. בין השאר, בשיפור הכשירות משתמשים בדימוי ממשי יותר של האתגר והחוויה של אירוע חירום, לטובת חיזוק תפיסת המוכנות והמסוגלות. הסימולטור הנייד מייצר חוויית משתמש קרובה למציאות באמצעות משקפי VR , המייצרים ללוחם סביבה אמיתית כפי שימצא בגזרה. מלבד הרוח והאוויר הנקי של הגליל, טכנולוגיית המציאות המדומה מייצרת לחייל את המציאות סביבו: תוואי שטח; סביבה אנושית של חיילי המחלקה או המפקד; ומצבי אמת שבהם הוא עלול להיתקל. הסימולטור ישים ורלוונטי לאימונים ולשמירה על דריכות בכלל גזרת הבט"ש. תוך החלפת תוכנה פשוטה הוא יכול להתאים את עצמו לכל תקופה ולנוכח המציאות המבצעית. עוצמתו היא בשילוב הפן הערכי, המנטלי והמבצעי יחד.

מתרגלים ושומרים על הבית

בשיחה של הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, עם לוחמי גדוד 12 מחטיבת גולני שסיכלו ניסיון חדירה בגבול עזה, אמר: "משימתנו היא להגן על גבולות המדינה ואזרחי ישראל [...] הצלחתם לא רק במקרה אלא בזכות הפעלת נשק מדויק, פתרון נכון למצב, רוח לחימה, נחישות וחתירה למגע [...] כל זה כרוך בתרגול חוזר ונשנה של התהליכים המבצעים". טכנולוגיות הלמידה החדשניות ופורצות הדרך בהחלט מסייעות במיקוד הלוחם, בסיוע ותמיכה למפקד המדריך וביצירת חוויית למידה שונה וטובה יותר. ואולם כשירות אפקטיבית היא תרגול מתמשך ואינה חד־פעמית, כך גם כשירותו הערכית של הלוחם אינה נפסקת בסיום טירונות, אימון מתקדם או אימון בתע"מ - היא חלק מהשיח והלו"ז היום־יומי בתוך המחלקה ועם המפקד. יחידות צה"ל מבינות את חשיבות ההכנה הערכית לצד ההכנות בתחומים הנוספים. הכנה ערכית אינה עומדת בפני עצמה, ונכון שתשולב עם ההכנות לתעסוקה המבצעית בתחומים האחרים. צה"ל הגדיל את ערך האימון על־ידי אימוץ טכנולוגיות למידה והטמעתם, לטובת מיצוי מקסימלי של כשירות הלוחם בצה"ל, באמצעות הכנסת הסימולטור לשגרת ההכנה לתעסוקה המבצעית.

* המאמר נכתב במסגרת סדנה לכתיבה עיונית אפקטיבית לקצינים בחיל החינוך שהנחתה ד"ר ענת חן מהמכללה לביטחון לאומי

לקבלת חומרים נוספים מבית "מערכות" לחצו כאן